Artikkel Transpordi ENMAK stsenaariumid kirjeldab Eesti pikaajalise energiamajanduse arengukava väljatöötamise raames koostatud transpordi arengustsenaariumite lähteeldusi ning tulemusi ( joonis 1 ). Alljärgnevalt on toodud kokkuvõte stsenaariumitele spetsiifilistest algeeldustest. Täpsemalt on stsenaariumite algeeldustest ning arvutustulemustest võimalik lugeda ENMAK 2030 transpordivaldkonna stsenaariumite aruandest.
Joonis 1. Energia kasutamine transpordisektoris - 20305,6,7 |
Üldeeldused
Transpordisektori energiakasutuse stsenaariumite koostamisel lähtuti lisaks joonisel 2 ning joonisel 3 ja joonisel 4 esitatust järgnevatest üldistest eeldustest:
- 1. Viimase 15 aasta jooksul on transpordisektoris energia ja kütuste tarbimine suurenenud üle 33 %-i.
- 2. Eesti rahvaarv aastal 2030 on 1 279 865 elanikku.
- 3. Kütuste tarbimine transpordis oleneb peamiselt liikumisviisist ja kaubaveo liigist, transpordinõudlusest, asustusstruktuurist, sõidukite energiatarbest ning kasutatavatest energiaallikatest.
- 4. Maanteetranspordis on ligi 60% energia tarbimisest põhjustatud sõiduautokasutusest.
- 5. Transpordi energiatarbimist mõjutavad tegurid saab jaotada nelja rühma joonis 5 :
-
- a) sõidukite tehnoloogia;
- b) liikumisviis;
- c) sõidukite ja infrastruktuuri kasutusviis;
- d) asustusstruktuur'''.1
-
Joonis 2. Energia kasutamine transpordisektoris - 201089, 10,11,12
Joonis 3. Stsenaariumite koostamisel kasutatud kütuste hinnaprognoosid13,14,15
Joonis 4. Stsenaariumite koostamisel kasutatud aktsiisimäärade hinnaprognoosid16,17,18
|
|
Transpordi stsenaariumid
Transpordivaldkonnas koostati arvutused kolmele stsenaariumile:
- a) mittesekkuv;
- b) vähesekkuv;
- c) teadmistepõhine (EE).
Mittesekkuv
Parameeter |
Meetmed / tegevused |
---|---|
|
|
KHG heide |
|
Taastuvenergia osakaal |
|
Kütuste CO2 jalajälg |
|
Sõiduautode energiatõhusus |
|
Ühistransport |
|
Kergliiklus |
|
Vähesekkuv
Parameeter |
Meetmed / tegevused |
---|---|
|
|
KHG heide |
|
Taastuvenergia osakaal |
|
Kütuste CO2 jalajälg |
|
Sõiduautode energiatõhusus |
|
Ühistransport |
|
Kergliiklus |
|
Teadmistepõhine (EE)
Parameeter |
Meetmed / tegevused |
---|---|
|
|
KHG heide |
|
Taastuvenergia osakaal |
|
Kütuste CO2 jalajälg |
|
Sõiduautode energiatõhusus |
|
Ühistransport |
|
Kergliiklus |
|
Meetmed ja tegevused
Alljärgnevalt on kirjeldatud Transpordistsenaariumitega seonduvad meetmed ja tegevused. Lähemalt erinevate meetmete ja nende energiasäästupotentsiaali kohta leiate ENMAK taustauuringust "Energiasäästupotentsiaal Eesti transpordis ja liikuvuses. Energiamajanduse arengukava 2030+ taustauuring".
Tegevustega tutvumiseks ja nende kommenteerimiseks klõpsake vastava meetme lingil.
- 3.1. Motoriseeritud individuaaltranspordi nõudluse vähendamine sh
-
- 3.1.1. Kilomeetripõhised teekasutustasud
- 3.1.2. Kütuseaktsiisi tõstmine ja maksustamispõhimõtete muutmine
- 3.1.3. Linnade parkimispoliitika uuendamine autokasutuse reguleerimiseks
- 3.1.4. Tallinna ummikumaksu rakendamine
- 3.1.5. Ühistranspordi osakaalu suurendamine
- 3.1.6. Kergliikluse arendamine linnades
- 3.1.7. Maakasutuse suunamine valglinnastumise ja autost sõltuvuse vähendamiseks
- 3.1.8. Linnatänavate ümberkorraldamine ühistranspordi ja kergliikluse edendamiseks
- 3.1.9. Linnade ja ettevõtete liikuvuskorralduse arendamine
- 3.1.10. Kaugtöötamise edendamine
- 3.1.11. Autode kooskasutuse ja lühirendi arendamine
- 3.2. Tõhus sõidukipark sh
-
- 3.2.1. Energiasäästlike autode soodustused
- 3.2.2. Energiaklassipõhine sõiduauto registreerimis- ja aastamaks
- 3.2.3. Raudtee elektrifitseerimine
- 3.2.4. Raudtee infrastruktuuri arendamine, Rail Baltic
- 3.2.5. Kütusesäästliku ühistranspordiveeremi soetamine
- 3.2.6. Kütusesäästlikud raskeveokid
- 3.2.7. Kütusesäästlikud vedurid
- 3.2.8. Säästva sõidustiili rakendamine
Stsenaariumite tulemused
Transpordi ning transpordikütuste kasutamise muutus
Stsenaariumite rakendusmise tulemusena toimuvad eeldatavad muutused transpordivahendite ning -kütuste kasutamises on toodud tabelis 1 ning joonisel 6 .
|
Joonis 6. Energiatarbimine transpordisektoris - koondprognoos24,25,26 |
Muutused energiatõhususes
Stsenaariumite energiatõhususe näitajad on toodud tabelis 2 .
Maksumuse hinnang
Stsenaariumite maksumus aastatel 2015...2030 ( tabel 3 ) koosneb põhiliselt otsekuludest taristule, kütustele ning ühistranspordi toetustele.
|
Välismõjud
Transpordi stsenaariumite koostamisel kvantifitseeriti järgmised välismõjud:
- a) aktsiisitulu kütustelt;
- b) tulu muudest transpordimaksudest;
- c) sõiduautode ostmine;
- d) sõiduautode hooldus;
- e) kergliikluse tervisemõju.2
Stsenaariumite välismõjude hinnang on nähtav tabelist 4 .
|
Hinnang majandusmõjule
Hinnangut majandusmõjule kirjeldab tabel 5 . Stsenaariumite mõju lühikirjeldus on nähtav alljärgnevalt3, 4:
- 1. Väliskaubanduse positiivne mõju tuleneb peamiselt kütuste impordi vähenemisest.
- 2. Kütuste tarbimise vähenemine mõjutab vähe kodumaist tootmist/majandust (SKP-d), küll aga vähendab olulisel määral maksutulusid.
- 3. Investeeringute ja teehoolduse mahtude vähenemine mõjutab eelkõige ehitussektorit ja seeläbi SKP-d.
- 4. Tootmistegevusele transpordimeetmed olulist mõju ei avalda, mõju majandusele tuleb läbi impordi vähenemise ja vabanenud vahendite suunamise sisemajandusse (ostujõu kasv).
- 5. Mõju valitsussektori tuludele: vähenevad aktsiisitulud ja käibemaks ning kasvab dotatsioon, selle kompenseerivad auto/tee/ummiku jm maksud;
- 6. Transpordi valdkonna meetmetel on oluline positiivne mõju ressursikasutusele (fossiilsed kütused, primaarenergia tarbimine) ja keskkonnale (CO2);
Täpsemad stsenaariumite majandusmõju lähteandmed ning tulemused on nähtavad ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüsi arvutusmudelist. Mudeli seletuskiri on leitav siit.
|
Stsenariumite ettekanded
Kuupäev |
Ettekande nimi ja esitaja |
Ettekande esitamise koht |
---|---|---|
03.2014 |
||
03.2014 |
||
25.10.2013 |
Jüssi, M., Transpordi energiasäästupotentsiaal-uuringu peamised tulemused, Säästva Eesti Instituut |
MKM-i Energeetikanõukogu |
Täiendavat lugemist
Aasta |
Kategooria |
Pealkiri |
---|---|---|
2007 |
Ülevaade |
Environmentally Friendly Vehicles, Experiences and Definitions |
2012 |
Uuring |
|
2011 |
Uuring |
|
2010 |
Ettekanne |
|
2012 |
Ülevaade |
|
2014 |
Uuring |
|
2010 |
Uuring |
|
2012 |
Uuring |
Tallinna Autobussikoondise linnaliinibusside alternatiivkütuste kasutuselevõtu asjaolude selgitamine |
2011 |
Uuring |
Kommunaalteenustega seotud veokite keskkonnamõju vähendamine Tallinnas |
2013 |
Uuring |
Viited
- Jüssi, M.; Rannala, M. ENMAK 2030+. Transpordi ja liikuvuse stsenaariumid, Tallinn 2014↩︎
- Grünvald, O.; Lokk, A. ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüs, Tallinn 2014.↩︎
- Grünvald, O.; Lokk, A. ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüs. Arvutusmudel, Tallinn 2014.↩︎
- ENMAK 2030. Transpordi stsenaariumite tulemused. 03.09.2014↩︎
- ENMAK 2030. Transpordi stsenaariumid. Õhusaaste. 04.09.2014↩︎
- European Commission Directorate-General for Mobility and Transport. EU transport in figures, statistical pocketbook 2012, (14.10.2013).↩︎
- Statistikaamet. [http://pub.stat.ee/px-web.2001/Dialog/varval.asp?ma=KE061&ti=K%DCTUSE+TARBIMINE+MAJANDUSHARU+JA+K%DCTUSE+LIIGI+J%C4RGI&path=../Database/Majandus/02Energeetika/02Energia_tarbimine_ja_tootmine/01Aastastatistika/&lang=2 KE061: Kütuste tarbimine majandusharu ja kütuse liigi järgi], (14.11.2013).↩︎
- Energiatarbimine transpordisektoris↩︎
- Rahvusvaheline Energiaagentuur. World Energy Outlook. 02.12.2013.↩︎
- Jüssi, M., Poltimäe, H., Luts, H., Metspalu, P., Antov, D., Energiasäästupotentsiaal Eesti transpordis ja liikuvuses, Energiamajanduse arengukava 2030+ taustauuring, SEI-Tallinn, Hendrikson ja Ko, TTÜ, Tartu 2013↩︎
- ENMAK 2030+ tarbimise töögrupp,(22.10.2013)↩︎