Artikkel Hoonefondi ENMAK stsenaariumid kirjeldab Eesti pikaajalise energiamajanduse arengukava väljatöötamise raames koostatud hoonefondi arengustsenaariumite lähteeldusi ning tulemusi ( joonis 1 ). Alljärgnevalt on toodud kokkuvõte stsenaariumitele spetsiifilistest algeeldustest. Täpsemalt on stsenaariumite algeeldustest ning arvutustulemustest võimalik lugeda ENMAK 2030 elamumajanduse valdkonna arengukava stsenaariumite aruandest.
Joonis 1. Energia kasutamine elamumajanduses - 2030 11 |
Üldeeldused
Hoonefondi pikaajaliste stsenaariumide koostamisel lähtuti, lisaks joonisel 2 toodud energiakasutusest, järgnevatest üldistest eeldustest:
- 1. Uusehituste maht aastas:
-
- a) elamud -' 1 %';
- b) mitteelamud - 1,5 %.
- 2. Hoonefondi kasutusest välja langemine aastas - 0,3 %.
- 3. Uusehituse energiakasutuse baasväärtus on arvestatud vastavalt praegu kehtivatele miinimumnõuetele1, millest saavutatakse energiasäästu liginullenergianõuete rakendamisega vastavalt stsenaariumi kirjeldusele.
- 4. Hoonete renoveerimistegevustena on käsitletud terviklikku renoveerimise lahendusi ( joonis 3 ), mis tagavad lisaks energiasäästule ka hoonete pikaealisuse ja sisekliima.2
- 5. Rahvastiku aastane vähenemine - 0,4 %.
- 6. Arvutused on koostatud 2010. aasta hindades (koos käibemaksuga).
-
Joonis 2. Energia kasutamine elamumajanduses - 201012, 13, 14, 15, 16, 17
Joonis 3. Meetmetes kasutatud tervikliku rekonstrueerimise pakettide maksumused ja 20 aasta nüüdisväärtused18
Hoonefondi stsenaariumid
Elamumajanduse valdkonnas koostati arvutused kolmele, üksteisest märkimisväärselt erinevale stsenaariumile, mis lähenevad EL kliima- ja energiapoliitika, ENMAK 2030+ ja Konkurentsivõime kava Eesti 2020 eesmärkide täitmisele kardinaalselt erineval viisil ja saavutustasemel:
- a) mittesekkuv riik;
- b) minimaalselt sekkuv riik;
- c) teadmistepõhiselt sekkuv riik.3
Mittesekkuva riigi stsenaarium
Stsenaariumi "mittesekkuv" eeldatakse turumajanduslikule energiatõhususe paranemisele ja lähtutakse sellest, et on olulisemaid valdkondi kuhu riigi ressurssi suunata.4
Parameeter |
Meetmed / eeldused |
---|---|
Olemasoleva hoonefondi rekonstrueerimine |
Olemasolevaid hooneid rekonstrueeritakse 20 aasta jooksul järgmistes ulatustes: |
Rekonstrueerimistoetused |
|
Energiatõhusus uusehitustes |
|
Teadlikkuse tõstmine |
|
Minimaalselt sekkuva riigi stsenaarium
Stsenaariumi "minimaalselt sekkuv riik" korral eeldatakse, et püütakse olemasolevat ressursi majanduslikult kõige efektiivsemalt ära kasutades saavutada ENMAKi eesmärkide täitmine ning sotsiaalmajandusliku- ja elukeskkonna paranemine.5
Parameeter |
Meetmed / eeldused |
---|---|
Olemasoleva hoonefondi rekonstrueerimine |
Olemasolevaid hooneid rekonstrueeritakse 20 aasta jooksul järgmistes ulatustes: |
Rekonstrueerimistoetused |
|
Energiatõhusus uusehitustes |
|
Maakasutuse ja -planeerimise tõhustamine |
|
Avaliku sektori eeskuju |
|
Õiguskeskkonna arendamine |
|
Teadlikkuse tõstmine |
|
.
Teadmistepõhine e. pühendatud riigi stsenaarium
Selle stsenaariumi kohaselt eeldatakse, et teostatakse mitmesuguseid investeeringuid ja võetakse riske, saamaks majanduslikku kasu energiatõhususse panustamisest ning taotletakse kõrgetasemelist elukeskkonda.6
Parameeter |
Meetmed / eeldused |
---|---|
Olemasoleva hoonefondi rekonstrueerimine |
Olemasolevaid hooneid rekonstrueeritakse 20 aasta jooksul järgmistes ulatustes: |
Rekonstrueerimistoetused |
|
Energiatõhusus uusehitustes |
|
Maakasutuse ja -planeerimise tõhustamine |
|
Avaliku sektori eeskuju |
|
Õiguskeskkonna arendamine |
|
Teadlikkuse tõstmine |
|
Meetmed ja tegevused
Alljärgnevalt on kirjeldatud Elamumajanduse stsenaariumitega seonduvad meetmed ja tegevused. Tegevustega tutvumiseks ja nende kommenteerimiseks klõpsake vastava meetme lingil.
- 4.1. ENMAK:Meede:Olemasolevate hoonete rekonstrueerimine energiasäästu saavutamiseks ja sisekliima parandamiseks sh
-
- 4.1.1. Korterelamute rekonstrueerimise toetamine
- 4.1.2. Väikeelamute rekonstrueerimise toetamine
- 4.1.3. Lokaalsete taastuvenergialahenduse toetamine
- 4.1.4. Kasutusest välja langenud korterelamute lammutamise toetamine
- 4.2. Energiatõhusa uusehituse soodustamine sh
-
- 4.2.1. Liginullenergiahoonete nõuete kiirendatud rakendamine
- 4.2.2. Liginullenergiahoonete tüüpprojektide tellimine
- 4.2.3. Liginullenergiahoone ehitamise toetamine
- 4.2.4. Energiaühistute loomise toetamine
- 4.2.5. Madalenergiamajade ehitamiseks vajaliku oskusteabe loomine ja teadlikkuse tõstmine
- 4.2.6. Ehitusjärelevalve tugevdamine
- 4.3. Maakasutuse- ja planeerimise tõhustamine sh
-
- 4.3.1. Planeeringuprotsessis energiakasutuse ja CO2 mõju hindamine KSH raames
- 4.3.2. Olemasolevates keskustes linnakeskkonna tihendamist ja efektiivsemaid transpordi- ja taristulahendusi võimaldavate ja eelistavate muudatuste viimine planeerimisseadusse ja selle rakendusaktidesse
- 4.3.3. Taristutasu rakendamine detailplaneeringuga maa väärtustamiseks ja ehituse suunamiseks
- 4.4 Avaliku sektori eeskuju energiasäästu saavutamisel sh
-
- 4.4.1. Avaliku sektori hoonete energiasäästlikuks rekonstrueerimine 3% ulatuses aastas
- 4.4.2. Rohemärgiste ja roheliste riigihangete soodustamine
- 4.4.3. Avaliku sektori liginullenergiahoonete ehitamise pilootprojektide teostamine
- 4.4.4. Avaliku sektori omanduses oleva energiasäästliku üürielamufondi loomine
- 4.4.5. Korterelamupiirkondade terviklik ruumiline renoveerimine hoonetevahelise elukeskkonna parandamise eesmärgil
- 4.4.6. Miljööaladel ehitus- ja kultuuripärandi säilitamise toetamine
Stsenaariumite tulemused
Energia kasutamise muutus
Kui esimese stsenaariumi rakendumisel kasvab hoonefondi energiakastus aastaks 2030 1 %-i võrra (tulenevalt uusehitiste mõjust), siis teises ja kolmandas stsenaariumis toimub energia kasutamise vähenemine vastavalt 8 % ja 18 %. Energia kasutamist Eesti elamutes mitmesuguste stsenaariumite rakendumise korral saab näha jooniselt 4 .
Joonis 4. Energiatarbimine elamumajanduses - koondprognoos19 |
Muutused energiatõhususes
Stsenaariumite energiatõhususe näitajad on toodud tabelis 1 .
Maksumuse hinnang
Stsenaariumite maksumus aastas ( joonis 5 ) ning kumulatiivselt aastani 2030 ( tabel 2 ) koosneb põhiliselt:
Joonis 5. Meetmetega saavutatav aastane energiasääst ning meetme maksumuse hinnang21 |
|
- a) uusehitusest (erasektori investeeringust 18,1...18,7 mlrd €) ning
- b) rekonstrueerimise maksumustest, mis muutub vahemikus 0,97...4 mlrd €.
Kui võtta arvesse energiasääst ja rekonstrueerimise ehitushangetest laekuv otsene maksutulu, siis on kõige väiksema kogumaksumusega teadmistepõhine stsenaarium.7
Välismõjud
Elamumajanduse stsenaariumite koostamisel kvantifitseeriti järgmised välismõjud:
- a) sisekliima tagamisega saavutatav rahaline kokkuhoid;
- b) kinnisvaraväärtuse tõus;
- c) otsene tööhõive.8
Välismõjude hinnangud on nähtavad tabelist 3 .
|
Hinnang majandusmõjule
Elamumajanduse ning soojusmajanduse majandusmõju on hinnatud ühiselt. Hinnangut majandusmõjule kirjeldab tabel 4 . Stsenaariumite mõju lühikirjeldus on nähtav alljärgnevalt9,10:
|
- 1. Väliskaubanduse positiivne mõju tuleneb eelkõige maagaasi impordi vähenemisest aga ka elektri ekspordi mõningasest kasvust.
- 2. Väliskaubanduse negatiivne mõju tekib läbi kasvava ostujõu ja sellest tuleneva – inimeste kätte jääv raha kulutatakse osaliselt ka importtoodetele.
- 3. Investeeringute mõju sisemajandusele on positiivne: töömahu kasvu ehitussektoris (hoonete rekonstrueerimine ja uusehitus).
- 4. Tootmistegevuse mõju: väheneb metsamajanduse toodang (hakk- ja halupuit), samas jääb see piiratud ressurss muuks kasutamiseks/väärtustamiseks.
- 5. Oluline mõju (SKP-le, maksud) tekib ostujõule läbi küttekulude vähenemise.
- 6. Mõju valitsussektori tuludele: täiendavad maksutulud (ostujõud, investeeringud) ületavad makstud toetusi, kuid soojusmajanduses (kaugküte ja kütused) väheneb imporditud fossiilse kütuse kasutamine, millelt ärajäävad aktsiisi ja käibemaksu laekumised muudavad valitsussektori tulu negatiivseks.
- 7. Stsenaariumitel on oluline positiivne mõju keskkonnale ja ressursikasutusele.
Täpsemad stsenaariumite majandusmõju lähteandmed ning tulemused on nähtavad ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüsi arvutusmudelist. Mudeli seletuskiri on leitav siit.
Stsenaariumite ettekanded
Kuupäev |
Ettekande nimi ja esitaja |
Ettekande esitamise koht |
---|---|---|
03.2014 |
'''Kurnitski, J. Org, M. ENMAK 2030+ elamumajanduse stsenaariumid |
|
03.2014 |
||
3.12.2013 |
Täiendavat lugemist
Aasta |
Kategooria |
Pealkiri |
---|---|---|
2014 |
Ettekanne |
|
2012 |
Uuring |
|
2012 |
Artikkel |
|
2012 |
Uuring |
|
2013 |
Uuring |
Uuring kasutusest väljalangenud ja mahajäetud elamufondi võimalikust probleemsusest |
2013 |
Uuring |
|
2012 |
Uuring |
Üürieluaseme kättesaadavus ja vajadus. Üliõpilaste hinnangute analüüs |
2012 |
Raamat |
Madal- ja liginullenergiahooned. Büroohoonete põhilahendused eskiis- ja eelprojektis |
2013 |
Ettekanne |
|
2013 |
Uuring |
Hoonefondi energiatõhususe parandamine – energiasääst, ühikmaksumused ja mahud |
Viited
- Riigi Teataja. Energiatõhususe miinimumnõuded, (06.03.2014).↩︎
- Eesti energiamajanduse arengukava ENMAKi uuendamise hoonete energiasäästupotentsiaali uuring: Hoonefondi energiatõhususe parandamine – energiasääst, ühikmaksumused ja mahud, 2013.↩︎
- Grünvald, O.; Lokk, A. ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüs, Tallinn 2014.↩︎
- Grünvald, O.; Lokk, A. ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüs. Arvutusmudel, Tallinn 2014.↩︎
- Statistikaamet. [http://pub.stat.ee/px-web.2001/Dialog/varval.asp?ma=KE03&ti=ELEKTRIENERGIA+BILANSS&path=../Database/Majandus/02Energeetika/02Energia_tarbimine_ja_tootmine/01Aastastatistika/&lang=2 KE03: Elektrienergia bilanss], (08.10.2013).↩︎
- Statistikaamet. [http://pub.stat.ee/px-web.2001/Dialog/varval.asp?ma=KE04&ti=SOOJUSE+BILANSS&path=../Database/Majandus/02Energeetika/02Energia_tarbimine_ja_tootmine/01Aastastatistika/&lang=2 KE04: Soojuse bilanss], (14.11.2013).↩︎
- Energiatarbimine↩︎
- Kurnitski, J.; Arjakas, P. ENMAK 2030 elamumajanduse valdkonna arengukava stsenaariumite aruanne, 2014↩︎
- Energiatarbimine kodumajapidamistes↩︎
- Energiatarbimine teenindussektoris↩︎