Artikkel Soojusmajanduse ENMAK stsenaariumid kirjeldab Eesti pikaajalise energiamajanduse arengukava (ENMAK 2030+) väljatöötamise raames koostatud soojusmajanduse arengustsenaariumite lähteeldusi ning tulemusi ( joonis 1 ). Alljärgnevalt on toodud kokkuvõte stsenaariumitele spetsiifilistest algeeldustest. Täpsemalt on stsenaariumite algeeldustest ning arvutustulemustest võimalik lugeda dokumendist Aruanne energiamajanduse arengukava soojusmajanduse tegevuskava koostamisest.
Joonis 1. Soojuse tootmine ning kasutamine Eestis - 20301314 |
Üldeeldused
Lisaks joonisel 2 toodud soojuse tarbimise jaotusele ning joonisel 3 kajastatud hinnaprognoosidele lähtuti soojusmajanduse pikaajalisel kavandamisel järgmisi põhimõtetest1:
- 1. Soojuse tarbimine muutub vastavalt Hoonefondi ENMAK stsenaariumitele. 2, 3
- 2. Kaugkütte arendamisel lähtutakse eesmärgist, et sihipäraselt investeerides on kaugküte tarbijale pikaajalistest alternatiividest soodsaim võimalus soojusenergia tarbimiseks. Juhul kui selline eesmärk ei ole saavutatav, tuleb organiseeritult üle minna lokaalsetele küttelahendustele.
- 3. Kaugküttesoojuse tootmise ja ülekande edasiarendamise (või ka lõpetamise) aluseks on kaugküttepiirkonna kohta koostatav audit ning selle põhinev kaugküttevõrgu või soojusettevõtja tegevuskava mille täitmise osas teeb järelevalvet nii kohalik omavalitus või vajadusel '''Konkurentsiamet.
- 4. Võrgupiirkondade määramise (sh. uute piirkondade liitmine, olemasolevate piirkondade lahutamine, piirkondade konfiguratsiooni muutmine), soojusettevõtjate kaasamise ning nende peamiste lepingutingimuste sätestamise osas määrava ja vastutava rolli andmine kohalikule omavalitsusele.
- 5. Parim hinnaregulaator on konkurents ning turg.
- 6. Vaid piisava ja püsiva soojuskoormuse ning majandusliku otstarbekuse korral tuleks eelistada elektri ja soojuse koostootmist. Sealjuures peavad eelistatud lahendused olema majanduslikult otstarbekad ka pärast võimalike toetusperioodide lõppemist.
- 7. Lokaalse soojuse tootmist subsideeritakse vaid siis kui kohaliku omavalitsuse soojusmajanduse arengukava seda kaugküttepiirkonnas ette näeb.
- 8. Tarbimistihedus alla 1 MWh/jm/a4 viitab kaugküttepiirkonna jätkusuutmatusele.
-
Joonis 2. Soojuse tarbimine Eestis - 201215, 16
Joonis 3. Stsenaariumite koostamisel kasutatud kütuste ja CO2 hinnaprognoosid17
Soojusmajanduse stsenaariumid
Arvutused koostati kolmele soojusmajanduse stsenaariumile:
- a) kaugküte;
- b) reaalne;
- c) energiaühistud.
Kuigi eelnimetatud stsenaariumite puhul kasutatakse erinevaid algeeldusi, on kõigi soojusmajanduse stsenaariumite eesmärgiks on tagada soojusvarustus majanduslikult kõige efektiivsemal ja keskkonnasõbralikumal moel vastavalt valitud hoonete stsenaariumitele tagamaks sotsiaalmajandusliku- ja elukeskkonna paranemine.
Kaugküte
Kaugkütte stsenaariumi puhul eeldatakse praeguse riigipoolse regulatsiooni jätkamist.
Parameeter |
Meetmed / eeldused |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reaalne
Stsenaariumi "Reaalne" puhul eeldatakse aktiivset riigipoolset sekkumist energiamajanduse efektiivsuse tõstmiseks.
Parameeter |
Meetmed / eeldused |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Energiaühistud
Stsenaariumi "Energiaühistud" puhul eeldatakse eelkõige riigi panustamist teadmistepõhisesse majandusse.
Parameeter |
Meetmed / eeldused |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meetmed ja tegevused
Alljärgnevalt on kirjeldatud Soojusmajanduse stsenaariumitega seonduvad meetmed ja tegevused. Tegevustega tutvumiseks ja nende kommenteerimiseks klõpsake vastava meetme lingil.
- 5.1. Soojusenergia tõhus tootmine sh
-
- 5.1.1. Katelseadmete vahetamine
- 5.1.2. Katlamajades üleminek taastuvatele kütustele
- 5.1.3. Tarbijate üleminek koht- ja lokaalküttele
- 5.1.4. Seadusandluse muutmine tõhusaks tootmiseks
- 5.2. Tõhus soojusenergia ülekanne sh
-
- 5.2.1. Soojustorustiku vahetus
- 5.2.2. Seadusandluse muutmine soojuse tõhusaks ülekandeks
Stsenaariumite tulemused
Soojuse tootmise ja kasutamise muutus
Eeltoodud algeelduste põhjal koostatud soojuse kasutamise prognoose kütteliigiti võtab kokku joonis 4 . Soojuse tootmiseks kasutatavad kütused on nähtavad joonisel 5 . Üldtulemused on nähtavad tabelist 1
Joonis 4. Soojuse tootmine ning kasutamine - koondprognoos1819 |
|
|
Muutused energiatõhususes
Stsenaariumite energiatõhususe näitajad on toodud tabelis 2 . Soojuse tarbimine kasvab seoses uute hoonete ehitamisega, vaatamata tootmisel ja ülekandel ( joonis 6 ) saavutatud säästule.
|
Maksumuse hinnang
Stsenaariumite maksumus aastas ( joonis 7 ) ning kumulatiivselt aastani 2030 ( tabel 3 ) koosneb põhiliselt kuludest:
- a) kütustele;
- b) katelseadmete ning soojustorustike renoveerimisele;
- c) taastuvatele kütuste ning lokaalkütte kasutamisele üleminekule.
-
Joonis 7. Investeeringute aastased mahud mitmesuguste meetmete rakendamisel3031
Välismõjud
Soojusmajanduse stsenaariumite koostamisel hinnatakse järgnevate välismõjude maksumusi:
- a) keskkonnamõju;
- b) mõju elektrivõrgule;
- c) mõju transpordile;
- d) väliskaubanduse bilanns;
- e) mõju aktsiisilaekumisele;
- f) mõju käibemaksu laekumisele;
Välismõjude maksumused on nähtavad tabelist tabelis 4
|
Hinnang majandusmõjule
Elamumajanduse ning soojusmajanduse majandusmõju on hinnatud ühiselt. Hinnangut majandusmõjule kirjeldab tabel 5. Stsenaariumite mõju lühikirjeldus on nähtav alljärgnevalt11, 12:
- 1. Väliskaubanduse positiivne mõju tuleneb eelkõige maagaasi impordi vähenemisest aga ka elektri ekspordi mõningasest kasvust.
- 2. Väliskaubanduse negatiivne mõju tekib läbi kasvava ostujõu ja sellest tuleneva – inimeste kätte jääv raha kulutatakse osaliselt ka importtoodetele.
- 3. Investeeringute mõju sisemajandusele on positiivne: töömahu kasvu ehitussektoris (hoonete rekonstrueerimine ja uusehitus).
- 4. Tootmistegevuse mõju: väheneb metsamajanduse toodang (hakk- ja halupuit), samas jääb see piiratud ressurss muuks kasutamiseks/väärtustamiseks.
- 5. Oluline mõju (SKP-le, maksud) tekib ostujõule läbi küttekulude vähenemise.
- 6. Mõju valitsussektori tuludele: täiendavad maksutulud (ostujõud, investeeringud) ületavad makstud toetusi, kuid soojusmajanduses (kaugküte ja kütused) väheneb imporditud fossiilse kütuse kasutamine, millelt ärajäävad aktsiisi ja käibemaksu laekumised muudavad valitsussektori tulu negatiivseks.
- 7. Stsenaariumitel on oluline positiivne mõju keskkonnale ja ressursikasutusele.
Täpsemad stsenaariumite majandusmõju lähteandmed ning tulemused on nähtavad ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüsi arvutusmudelist. Mudeli seletuskiri on leitav siit.
|
Stsenaariumite ettekanded
Kuupäev |
Ettekande nimi ja esitaja |
Ettekande esitamise koht |
---|---|---|
03.2014 |
||
03.2014 |
||
25.10.2013 |
MKM-i Energeetikanõukogu |
Täiendavat lugemist
Aasta |
Kategooria |
Pealkiri |
---|---|---|
2013 |
Uuring |
Riikliku regulatsiooni otstarbekusest väikestes kaugkütte võrgupiirkondades |
2013 |
Uuring |
|
2013 |
Uuring |
|
2013 |
Uuring |
Kaugkütte võrgupiirkonna jätkusuutlikkuse, efektiivsuspiiri ja energiasäästupotentsiaali määramine |
2006 |
Ettekanne |
|
2012 |
Uuring |
|
2009 |
Uuring |
Eesti väikesoojatootjate ja energeetka arenguprioriteetide kaardistamine maapiirkondades |
2011 |
Uuring |
|
2013 |
Uuring |
|
2013 |
Uuring |
Viited
- ENMAK 2030 elamumajanduse valdkonna arengukava stsenaariumite aruanne, 2014↩︎
- Hoonefondi ENMAK stsenaariumid.↩︎
- Vabamägi, A. 5 väikeasula kaugkütte võrgupiirkonna tehnilis-majanduslike auditite „Kaugkütte võrgupiirkonna jätkusuutlikkuse, efektiivsuspiiri ja energiasäästupotentsiaali määramine“ kokkuvõte, 2013.↩︎
- Grünvald, O.; Lokk, A. ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüs, Tallinn 2014.↩︎
- Grünvald, O.; Lokk, A. ENMAK 2030+ stsenaariumite majandusmõju analüüs. Arvutusmudel, Tallinn 2014.↩︎
- Vali, L. Aruanne energiamajanduse arengukava soojusmajanduse tegevuskava koostamisest. Eesti Arengufond, Tallinn 2014.↩︎
- ENMAK 2030. Soojusmajanduse stsenaariumite tulemused, 04.09.2014.↩︎
- Vali, Lembit. Kaugkütte energiasääst, Tallinn 2013.↩︎
- Vali, Lembit. Kaugkütte energiasääst. Lisa 2, Tallinn 2013.↩︎
- Rahvusvaheline Energiaagentuur. World Energy Outlook. 02.12.2013.↩︎